اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

رونمایی از مجموعه نمایشنامه‌های شهدای دفاع مقدس| نمایشنامه زندگی سردار شهید قاسم سلیمانی نوشته می‌شود

مشاور مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین رونمایی از مجموعه نمایشنامه‌های متکی بر زندگینامه شهدای دفاع مقدس گفت:‌در فصل بعدی پروژه نمایشنامه نویسی ، نگارش نمایشنامه زندگی سردار شهید قاسم سلیمانی در اولویت قرار دارد.

رونمایی از مجموعه نمایشنامه‌های شهدای دفاع مقدس| نمایشنامه زندگی سردار شهید قاسم سلیمانی نوشته می‌شود

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، آیین رونمایی از فصل اول مجموعه نمایشنامه‌های متکی بر زندگینامه شهدای دفاع مقدس با عنوان «قلم روشن» دقایقی پیش (14 بهمن ماه) در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر آغاز شد.

در این مراسم شهرام کرمی، مدیر کل هنرهای نمایشی، مهدی افضلی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی ، کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ، حمید قبادی ، مشاور معاون هنری‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، حمید نیلی ، مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ایران) و جمعی از علاقه مندان حضور دارند.

در ابتدای این مراسم کامران شهلایی کارگردن و نمایشنامه نویس و مدیر پروژه مجموعه قلم روشن طی سخنانی عنوان کرد: ابتدا می‌بایست از شهرام کرمی بابت ایده‌ای که برای نگارش این نمایشنامه به من داد تشکر کنم خوشحالم که برای نخستین بار یک پروژه مستقل نمایشنامه‌نویسی را شروع کردیم و امیدوارم در سال‌های آتی نیز ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به دشواری نگارش درباره شهدا گفت: خیلی‌ها هستند که از همان میانه کار انصراف می‌دهند چرا که شهدا از جان و زندگی خود گذشت و نوشتن درباره‌شان و شناختشان کار دشواری است.

*در فصل بعدی درباره شهید سلیمانی نمایشنامه خواهیم داشت

سپس حجت‌الاسلام محمدمهدی بهداروند مشاور مدیرکل هنرهای نمایشی و نویسنده و پژوهشگر عرصه جنگ و دفاع مقدس نیز عنوان کرد: کام ما در آستانه سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر تلخ شد. بیست شخصیت شهید را انتخاب کردیم که گریز از نام های بزرگ آنها امکان پذیر نبود. بعد از نگارش زندگی ۱۰ شهید در گام نخست، سردار قاسم سلیمانی نیز به جمع شهدا پیوست به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم در گام دوم و ده شخصیت دوم در مجموعه قلم روشن نمایش نامه‌ای از زندگی این سردار نیز به رشته تحریر در آید.

در ادامه مریم منصوری نمایشنامه‌نویس نیز درباره تجربه خودش گفت: من درباره شهید چیت سازیان نگارش کردم نوشتن درباره او برایم مسئله مهمی شده بود هر چند که او گمنام نبود. نگارش درباره شهدا سروکار داشتن با کاراکترهای واقعی است و جنگ هم برای ما ناآشنا نیست، بنابراین از کتاب‌های همسر و گفت‌وگو درباره این شهید استفاده کردم.

وی در ادامه افزود: من برای نگارش این نمایشنامه نمی‌توانستم تخیل کنم چرا که شهدا زنده بودند و واقعیت داشتند و اسناد واقعی درباره آنها وجود دارد.

*نوشتن درباره شهدا کار ساده‌ای نیست

محسن عظیمی نمایشنامه نویس دفاع مقدس و جنگ نیز که درباره سردار علی هاشمی نمایشنامه نگاشته است، گفت: نوشتن درباره شهدا کار ساده‌ای نست باید همه چیز را درباره آنها بدانیم تا چیزی از قلم نیافتد.

وی با اشاره به دشوار بودن نگارش درباره شهید علی هاشمی گفت: ابتدا تصمیم داشتم انصراف بدهم اما زمانی که یک مستند درباره این شهید دیدم ، ذهنم باز شد راهی برای نگارش با چاشنی تخیل پیدا کردم.

ندا ثابتی نمایشنامه نویس درباره سید محمدحسین علم‌الهدی نیز عنوان کرد: من زمانی با برادر این شهید آشنا شدم ، با ایشان مصاحبه کردم و کتاب‌هایی درباره‌شان خواندم هر چند از سال 94 درباره شهدا تحقیق و کار مستند انجام می‌دادم. 

در پایان این مراسم شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی نیز از تجربه نگارش زندگینامه امام موسیقی صدر در قالب نمایشنامه گفت:‌ در آن دوره که متن را نگارش کردم به اهداف بزرگی فکر کردم اینکه آسیب‌ها را در زمینه درام نویسی کمتر کنیم و به فعالیت‌های گروهی نمایشنامه نویسی فکر کنیم تا اینکه همیشه نگارش فردی داشته باشیم.

وی در پایان گفت: یکی از آسیب‌های عرصه درام نویسی این است که نمایشنامه نویسان نمی‌توانند به عنوان یک منبع کسب زندگی و در آمد به این کار نگاه کنند، این جریان می‌تواند انگیزه درام نویسان را افزایش دهد. در فضای فعلی تئاتر درام نویسی هویت جریان ساز ندارد این درحالی است که نمایشنامه بنیادی ترین اجرای یک تئاتر است.

کرمی درباره اجرای پروژه فصل اول نمایشنامه نویسی و موفقیت آن گفت:‌ از این پس می‌توانیم شخصیت‌های شهدا را انتخاب کیم و این قهرمانان ملی را در قالب نمایش معرفی کنیم تا الگوی جوانا باشند. این آثار می‌بایست وجوه مهم زندگی شهدا را در بر بگیرد تا تأثیرگذار باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول